Onverwachte gebouwen

140.00

(prijs is exclusief reiskosten)
Categorie: Product ID: 4229
Doelgroep(en): Groep 6, Groep 7, Groep 8
Aanbieder: Marjolein Hameleers
Aantal lessen: 1
Aantal workshopleiders: 1
Hoeveelheid deelnemers: 30
Locatie: In het klaslokaal
Duur: 120 minuten
Creatief proces: Oriënteren, Onderzoeken, Uitvoeren, Evalueren
Kerndoelen: Kerndoel 54, Kerndoel 55, Kerndoel 56
Bijzonderheden: De school zorgt voor de volgende materialen: grijze potloden, scharen, lijmstiften, wit A3 karton (één per leerling), wit A4 papier (ongeveer dertig blaadjes per leerling). Schilderstape wordt door Marjolein meegenomen. Alleen beschikbaar op woens- of vrijdagen.
Materiaalprijs per leerling: 0.70

Beschrijving

De leerlingen treden in de voetsporen van Architect Frank Gehry.
Ze gaan net als de architect een ruimtelijk papieren model maken van een gebouw.

Ter oriëntatie maken de leerlingen kennis met de architectuur van het Bilbao museum,
ontworpen door Frank Gehry.
Daarbij kijken we naar het ontwerpproces van het museum dat bestaat uit een lijntekening,
een papieren model en het uiteindelijke gebouw.
Ze ervaren dat gebouwen meer zijn dan alleen een vierkant,
en kunnen bestaan uit een combinatie van diverse vormen.
De leerlingen gaan een vormonderzoek doen met papier,
daarbij gaan ze kijken hoe je diverse vormen kan combineren in een ruimtelijke constructie.
Hun bevindingen worden na iedere fase klassikaal besproken,
daardoor kunnen ze hun ontdekkingen delen en elkaar inspireren.

Aan de hand van het vormonderzoek gaan ze een groot model maken op een A3 ondergrond.
Dat doen ze aan de hand van de vraag:
Hoe zou jouw gebouw er uit zien als je architect zou zijn?
Wat voor gebouw is het? En waarvoor kan het gebruikt worden?

Aan het einde van de les gaan we een stad maken door alle modellen bij elkaar te zetten.
De leerlingen gaan evalueren door middel van elkaars model.

Extra informatie

Doelgroep

, ,

Aanbieder

Aantal lessen

Aantal workshopleiders

Hoeveelheid deelnemers

Duur

Creatief proces

, , ,

Kerndoelen

, ,