Vloeistofmengsels

120.00

(prijs is exclusief reiskosten)
Categorie: Product ID: 4424
Doelgroep(en): Groep 1, Groep 2, Groep 3, Groep 4
Aanbieder: Sandra Legters en Natasja Hoekstra
Aantal lessen: 1
Aantal workshopleiders: Afhankelijk van het aantal leerlingen 1 of 2
Hoeveelheid deelnemers: 35
Locatie: Een ruimte waarin het niet erg is dat er geknoeid kan worden, waar een kraan en wasbak in de buurt zijn. Bij voorkeur op de begane grond, tenzij er een lift in de school is, dit i.v.m. de grote hoeveelheden materiaal die we meenemen. Bij mooi weer kan het eventueel buiten onder een afdak.
Duur: 75 minuten
Creatief proces: Oriënteren, Onderzoeken, Uitvoeren, Evalueren
Kerndoelen: Kerndoel 54, Kerndoel 55
Bijzonderheden: Deze workshop kan in overleg ook aangepast worden voor hogere groepen. Bij inzet van twee workshopleiders wordt de prijs €200,- (bij 25 leerlingen of meer).
Materiaalprijs per leerling: 2.00

Beschrijving

Leerlingen gaan experimenteren met verschillende ‘simpele’ (huis/tuin en keuken materialen) stoffen, waardoor zij ontdekken hoe stoffen op elkaar reageren. De onderwerpen die aan bod komen zijn: vloeistofmengsels, chemische reacties en chromatografie. Zo ontdekken zij verschillende materialen en stoffen.

Iedere leerling krijgt een witte labjas aan en kan als een ‘echte’ laborant (met een labjas) zelf allerlei proefjes gaan doen, waarin de kleuters zich mogen verwonderen, zelf mogen ontdekken en hun nieuwsgierigheid mogen gebruiken. Tijdens de workshop werken we met kleurstoffen en vloeistoffen, de witte labjas is dan noodzakelijk zodat de kleding niet vies wordt.

Voor deze workshop gebruiken we tafels waaraan de leerlingen kunnen staan (stoelen zijn niet nodig) en een instructietafel (voor de uitleg door de workshopleider).

Indien gewenst kan het thema aangepast worden en een andere scheikundig thema worden aangeboden.

Behalve aan de kerndoelen 54 en 55, wordt er gewerkt aan de kerndoelen: 40, 42 en 44.

Overige doelen:
21ste eeuwse vaardigheden: creatief denken en handelen, kritisch denken, communiceren en probleemoplossend denken en handelen
Wetenschap en Technologie: stellen van vragen, verwondering, nieuwsgierigheid en ontdekken van de (scheikundige/natuurkundige) wereld om hen heen

Extra informatie

Doelgroep

, , ,

Aanbieder

Aantal lessen

Aantal workshopleiders

Hoeveelheid deelnemers

Duur

Creatief proces

, , ,

Kerndoelen

,