Computational Thinking

120.00

(prijs is exclusief reiskosten)
Categorie: Product ID: 4419
Doelgroep(en): Groep 1, Groep 2, Groep 3, Groep 4
Aanbieder: Sandra Legters en Natasja Hoekstra
Aantal lessen: 1
Aantal workshopleiders: Afhankelijk van het aantal leerlingen 1 of 2
Hoeveelheid deelnemers: 35
Locatie: Klaslokaal
Duur: 60 minuten
Creatief proces: Oriënteren, Onderzoeken, Uitvoeren, Evalueren
Kerndoelen: Kerndoel 54, Kerndoel 55
Bijzonderheden: Deze workshop kan in overleg ook aangepast worden voor hogere groepen. Bij inzet van twee workshopleiders wordt de prijs €200,- (bij 25 leerlingen of meer).

Beschrijving

In deze workshop maken leerlingen op een laagdrempelige manier kennis met een aantal aspecten van computational thinking. Tijdens deze workshop krijgen de leerlingen uitleg over een aantal deelvaardigheden van programmeren. Computational thinking is onderdeel van digitale geletterdheid dat weer deel uitmaakt van 21ste eeuwse vaardigheden. Computational thinking is dus niet alleen weggelegd voor bijvoorbeeld knappe koppen en “nerds”. Voor leerlingen is het een betekenisvolle ervaring, wanneer zij o.a. ondervinden hoe algoritmes kunnen werken en wat er nodig is om deze zo precies mogelijk te formuleren.
Het doel van de lessen is om de leerlingen middels “eenvoudige” opdrachten mee te nemen in beginselen van (leren) programmeren. Het kan voor de leerlingen een betekenisvolle ervaring zijn wanneer zij op een bij hen passende manier in aanraking komen met en ervaring opdoen met denkvaardigheden die niet alleen zinvol zijn bij het (leren) programmeren, maar ook in het dagelijks leven goed van toepassing zijn.

Overige doelen:
21ste eeuwse vaardigheden: communiceren, probleemoplossend denken en handelen en samenwerken
Digitale Geletterdheid, Computational Thinking: algoritmes, decompositie, patronen herkennen, fouten herkennen (debugging) en voorwaarden

Extra informatie

Doelgroep

, , ,

Aanbieder

Aantal lessen

Aantal workshopleiders

Hoeveelheid deelnemers

Duur

Creatief proces

, , ,

Kerndoelen

,