Topstukken

210.00

(prijs is exclusief reiskosten)
Categorie: Product ID: 4362
Doelgroep(en): Groep 7, Groep 8
Aanbieder: Mirjan Koldeweij
Aantal lessen: 1
Aantal workshopleiders: 1
Hoeveelheid deelnemers: 35
Locatie: Eigen lokaal met digibord
Duur: 3 uur
Creatief proces: Oriënteren, Onderzoeken, Uitvoeren, Evalueren
Kerndoelen: Kerndoel 54, Kerndoel 55
Bijzonderheden: Via school wordt aan de ouders van de kinderen gevraagd om een hele oude natte uitgewrongen (douche) handdoek in een plastic tas mee te nemen op de dag van de workshop. Op deze handdoek gaan de kinderen werken met speksteen. I.v.m. het vrijkomende stof wordt de speksteen bewerkt op een natte oude handdoek. Er moet vanuit worden gegaan dat de handdoek na afloop weggegooid mag worden.
Materiaalprijs per leerling: 3.00

Beschrijving

We beginnen de les met een presentatie. Eerst beknopt over de kunstenaar zelf en hierna maken we de stap naar verschillende beeldhouwwerken. De leerlingen gaan vanuit hun eigen fantasie een beeld maken van speksteen. Dit vanuit hun eigen gevoel en beleving.

De leerlingen gaan een ontwerp schetsen, hierbij denkend aan: figuratief/ realistisch: er bestaat een overeenkomst met de zichtbare werkelijkheid. Abstract: een beeld zonder herkenbare voorstelling. Daarbij is compositie, lijnen, evenwicht en vooral veel kijken erg
van belang.

Hierna starten de leerlingen met het principe van beeldhouwen, het planmatig weghalen van materiaal. Het moeilijke van beeldhouwen is de omzetting van 2 naar 3 dimensionaal. De leerlingen leren de grondbeginselen van het beeldhouwen. Er wordt uitleg gegeven over het materiaal speksteen. Het gebruik van gereedschap zoals zagen, boormachines, raspen, schuurpapier, etc. Aan het einde van de les gaan we kijken of hun beeld zo geworden is zoals ze ook bedacht hadden.

Extra informatie

Doelgroep

,

Aanbieder

Aantal lessen

Aantal workshopleiders

Hoeveelheid deelnemers

Duur

Creatief proces

, , ,

Kerndoelen

,