Toekomstbestendig Haarlo

Toekomstbestendig Haarlo | Méér dan 10% van de inwoners aanwezig tijdens de droomsessie gericht op toekomstbestendigheid in Haarlo!

Droomsessie

‘’Kulturhus ’t Stieltjen’’. Op woensdagavond 28 februari 2024 waren maar liefst 72 van de 715 inwoners aanwezig (variërend van 9 t/m 76 jaar) tijdens de droomsessie gericht op de ‘’toekomstbestendigheid’’ van Haarlo. Tijdens de avond stonden drie pijlers centraal namelijk; ontmoeten, bewegen en cultuur. De betrokkenheid van de inwoners geeft het signaal dat het urgent is om te kijken naar mogelijkheden om Haarlo toekomstbestendig te houden en te maken.

Onder begeleiding van Jimmy’s, Gemeente Berkelland, Culturije en Sport Federatie Berkelland werden de deelnemers gedurende de avond meegenomen om na te denken over draagvlak dat al bestaat in Haarlo en nog steeds werkt en daarnaast ook naar vernieuwde dromen en haalbare doelen.

‘Memory en Future lane’

De avond begon met een warme sfeer waarbij de deelnemers werden uitgenodigd om herinneringen en gedachten te delen tijdens de ‘memory lane’. Hier werden niet alleen nostalgische momenten uit het verleden gedeeld, maar ook bruisende dromen voor de toekomst van Haarlo. Vervolgens werd de focus verlegd naar de ‘future lane’, waar deelnemers brainstormden over wat er nodig is om Haarlo te laten bloeien in de komende jaren.
Uit deze uitwisseling van ideeën ontstonden uiteindelijk zes werkgroepen gericht op:

  • Samenwerking bevorderen tussen verenigingen
  • Communicatie en saamhorigheid in de kern
  • Woningen voor jong en oud
  • Samenwerking met school en andere partijen
  • Jeugdactiviteiten
  • Zomerfeest

Enthousiasme

De avond werd gekenmerkt door de inzet en enthousiasme van de inwoners. “Het was inspirerend om te zien hoe de gemeenschap samenkwam om na te denken over de toekomst van hun dorp. We
kijken al uit naar het vervolg waarin wij met de werkgroepen aan de slag gaan. Daarnaast zijn wij dankbaar voor de steun van het Haarlo’s Belang die de ruimte bij ‘’Kulturhus ’t Stieltjen’’ heeft gefaciliteerd en voor het helpen bij het werven van de inwoners. Ook willen wij de jeugd/ jongeren uit Haarlo bedanken die ons geholpen hebben door te flyeren en voor de mond tot mond reclame.”