Herinneringsproject ‘Om Nooit Te Vergeten’

Herinneringsproject ‘Om Nooit Te Vergeten’ | In maart startte dit Kunst & Erfgoed educatieproject voor leerlingen van het IKC Sterrenpalet in Eibergen. In dit project werkten de leerlingen van de groepen 6 tot en met 8 samen met twee kunstenaars toe naar 4 en 5 mei het Herdenken en Vieren. Dit project sluit aan bij het thema dat in heel de Achterhoek centraal staat dit jaar, namelijk ‘1572, de geboorte van Nederland’.

Herinneringsboom

De ‘dode’ 3 meter hoge afgezaagde boom op het schoolplein werd door kinderen en kunstenaars omgetoverd tot een prachtige herinneringsboom. Dit project valt onder Cultuureducatie met Kwaliteit, waarin Culturije en het Sterrenpalet met elkaar samenwerkten om cultuureducatie op school te versterken. De film “Haar naam is Betty” vormde de inleiding van het herinneringsboomproject. Deze film werd in 2017 in opdracht van Culturije gemaakt door de Eibergse Heleen Blaauw i.s.m. de leerlingen van groep 7 en 8 van IKC Juliana.
 

Op de boom kwam een grote staande waaier van staal die bestaat uit 5 segmenten. Elk segment staat symbolisch voor: Land – Vertrouwen – Geluk – Geweld – Verraad. Dit zijn de thema’s die de rode draad zijn in de film en in het gedicht dat is opgedragen door Emma tijdens 4 mei tijdens de Dodenherdenking in 2017. Elk segment van de waaier wordt gevuld met open cirkels van staal. Elke leerling ging geïnspireerd op de film “Haar naam is Betty” zijn of haar eigen herinnering verbeelden met koper. 

Eigen ontwerpen uitwerken in koper

De groepen 6 t/m 8 werkten met staal en koper en gebruikten voor het koper een speciale naaitechniek (geïnspireerd op het werk van kunstenares Lara Vos). De klassen werden verdeeld in groepen. Elke groep kwam 1 ochtend naar het atelier van kunstenares Mirjan Koldeweij, De leerlingen zetten dan hun gemaakte creatie om in koper. 

Uiteindelijk werd de waaier met zijn open cirkels gevuld met de verschillende herinneringen van de leerlingen.

De groepen 0 t/m 5 werkten tijdens handvaardigheid lessen samen met hun leerkracht aan dit thema met een soortgelijke techniek met papier/ karton. Deze creaties kwamen te hangen in de gangen van de school.