Beschrijving
In deze workshop maken leerlingen op een laagdrempelige manier kennis met een aantal aspecten van computational thinking. Tijdens deze workshop krijgen de leerlingen uitleg over een aantal deelvaardigheden van programmeren. Computational thinking is onderdeel van digitale geletterdheid dat weer deel uitmaakt van 21ste eeuwse vaardigheden. Computational thinking is dus niet alleen weggelegd voor bijvoorbeeld knappe koppen en “nerds”. Voor leerlingen is het een betekenisvolle ervaring, wanneer zij o.a. ondervinden hoe algoritmes kunnen werken en wat er nodig is om deze zo precies mogelijk te formuleren.
Het doel van de lessen is om de leerlingen middels “eenvoudige” opdrachten mee te nemen in beginselen van (leren) programmeren. Het kan voor de leerlingen een betekenisvolle ervaring zijn wanneer zij op een bij hen passende manier in aanraking komen met en ervaring opdoen met denkvaardigheden die niet alleen zinvol zijn bij het (leren) programmeren, maar ook in het dagelijks leven goed van toepassing zijn.
Overige doelen:
21ste eeuwse vaardigheden: communiceren, probleemoplossend denken en handelen en samenwerken
Digitale Geletterdheid, Computational Thinking: algoritmes, decompositie, patronen herkennen, fouten herkennen (debugging) en voorwaarden