Beschrijving
Oriënteren:
De leerlingen oriënteren zich voor de workshop in de klas onder begeleiding van de groepsleerkracht de begrippen digitaal en componeren. Leskwartier levert hiervoor een voorbereidende les met vragen en opdrachten. Vragen die onder andere aan bod komen zijn: Wat betekenen de woorden digitaal en componeren? Wat stel je jezelf voor bij de titel van deze workshop? Ken je componisten?
Onderzoeken:
De leerlingen onderzoeken de verschillende mogelijkheden van het digitale componeren door middel van speelse oefeningen tijdens de workshop. We hebben voor deze workshop speciale werkbladen ontwikkeld met onderzoekende oefeningen.
Uitvoeren:
De leerlingen gaan verder op ontdekkingstocht door ervarend te leren dat componeren erg leuk en helemaal niet zo moeilijk is. De leerlingen maken een eigen digitale compositie (partituur) met een passende titel die we kunnen laten horen aan de groep. De oefeningen worden begeleid door werkbladen waardoor iedere leerling op eigen tempo kan werken en er unieke resultaten ontstaan.
Evalueren:
Aan het eind van de workshop bespreken we de workshop en het eindresultaat na met de leerlingen.
Aansluiting op het lesprogramma:
Dit is een workshop kunstzinnige oriëntatie (muziek) en ondersteunt de leerlingen in het samenwerken, concentreren, luisteren en gebruik/ontwikkelen van creativiteit.