Gezicht als controller – unplugged & plugged

220.00

(prijs is exclusief reiskosten)
Doelgroep(en): Groep 7, Groep 8
Aanbieder: Sandra Legters en Natasja Hoekstra
Aantal lessen: 1
Aantal workshopleiders: 2 of 1 bij minder dan 20 leerlingen
Hoeveelheid deelnemers: 32
Locatie: Klaslokaal
Duur: 90 minuten
Creatief proces: Oriënteren, Onderzoeken, Uitvoeren, Evalueren
Kerndoelen: Kerndoel 55
Bijzonderheden: Bij minder dan 20 leerlingen zijn de kosten €180,- Digibord, internet en devices met frontcamera vereist. Koptelefoon of oortjes zijn een aanrader. Kan ook als lessenserie.
Materiaalprijs per leerling: 1.50

Beschrijving

Maskers zijn al duizenden jaren onderdeel van menselijke cultuur en hoewel de vormen en betekenissen verschillen per samenleving, zijn er vaak een paar terugkerende functies.
Als je kijkt naar de functie van digitale filters (Snapchat, Instagram, TikTok, etc.), zie je verrassend veel parallellen met de functie van de “oude” maskers.
Zowel traditionele maskers als digitale filters draaien om hoe wij onszelf en onze identiteit construeren en presenteren. Ze zijn een manier om met ons zelfbeeld, onze rol in de groep en zelfs met de grens tussen mens en niet-mens (bijvoorbeeld met dierenfilters of demonische maskers) te spelen.

Bij deze workshop gaan leerlingen (meer) leren over AI, AR en programmeren. De bewustwording van leerlingen wordt vergroot. In de huidige digitale wereld zijn vaardigheden als logica, algoritmen en probleemoplossing essentieel.

Allereerst denken de leerlingen na over en gaan zij in gesprek over de functie van “oude” maskers in diverse culturen en over de functie van huidige “digitale” maskers.
Vervolgens gaan de leerlingen “spelenderwijs”, unplugged, (meer) ervaren over gezichtsherkenning.

Daarna gaan de leerlingen gaan zelf een grappige, meebewegende filter over hun gezicht programmeren. Ze maken zo een eenvoudige game waarbij ze herkenning van de kenmerken van een gezicht inzetten in een blokgebaseerde programmeer omgeving.
Na afloop moeten de leerlingen elkaars game spelen en eventueel tops en tips geven.

Kijk voor een impressie: Digitale filters maken

Extra informatie

Doelgroep

,

Aanbieder

Aantal lessen

Aantal workshopleiders

Hoeveelheid deelnemers

Duur

Creatief proces

, , ,

Kerndoelen